
 

 
 
 
 
 
 
 
 

MEDIA@LSE Electronic Working Papers 
 

Editors: Professor Robin Mansell, Dr. Bart Cammaerts  

 
 

No. 16 

The Globalization of Chinese Television: The Role of the 
Party State 
 
Hong Zhang 
 
 
 
 
Other papers of the series are available online here: 
http://www.lse.ac.uk/collections/media@lse/mediaWorkingPapers/ 



 

Hong Zhang (zhangh2009@zju.edu.cn) is a lecturer at the College of Media and 
International Culture of Zhejiang University, China. She was awarded a PhD in Media and 
Communications by the London School of Economics & Political Science (LSE) in January 
2009. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Published by Media@LSE, London School of Economics and Political Science ("LSE"), 
Houghton Street, London WC2A 2AE. The LSE  is a School of the University of London.  It is 
a Charity and is incorporated in England as a company limited by guarantee under the 
Companies Act (Reg number 70527). 
 
Copyright in editorial matters, LSE © 2009 
 
Copyright, EWP 16 - The Globalization of Chinese Television: The Role of the Party State, 
Hong Zhang, 2009. 
 
The author has asserted her moral rights. 
 
ISSN 1474-1938/1946 
 
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval 
system or transmitted in any form or by any means without the prior permission in writing of 
the publisher nor be issued to the public or circulated in any form of binding or cover other 
than that in which it is published. In the interests of providing a free flow of debate, views 
expressed in this EWP are not necessarily those of the editors or the LSE.  



EWP-16 

- 1 - 

The Globalization of Chinese Television: 

The Role of the Party State 

 

Hong Zhang 

 

 

ABSTRACT 

 

China’s television sector has undergone rapid transformations since the country’s reform and 

opening-up period in the late 1970s. As in many other countries, these transformations have 

meant to availability of globally diffused cultural forms through television. In this paper, the 

main results of a recently completed PhD project, aiming to understand the role of the 

Chinese party state in this transformation, are presented. The project challenges both the 

media imperialism theory that regards global communications as mostly driven by activities 

between states and the revisionist approach that assumes the end of nation-states under 

globalization. It supports global transformation theories and develops a three-tier analytical 

framework in order to assess (1) the transformation of television governance by the party-

state; (2) the impact of party-state policies on Chinese television; and (3) the interplay of 

party-state policies with other power factors. The findings suggest that the globalization of 

Chinese television has undergone three stages of internationalization, transnationalization 

and renationalization, in accordance with the changing role of the Chinese party state. They 

complement global transformation theories with evidence from a transitional Communist 

country that the (party) state not only remains a key actor in the process of globalization, 

but has also itself undergone profound changes in response to it.   

 



EWP-16 

- 2 - 

1. INTRODUCTION 

 

This research project aimed to understand how Chinese television has dealt with the 

influences of foreign, in particular, Western television cultural forms since 1978 when the 

country adopted the so-called ‘reform and opening-up’ policy (Zhang 2009). During the 

process of working on the project, I have been frequently challenged by the view that 

China’s television development, owing to the Communist party state’s control of the Chinese 

television system, has been primarily a national exercise. Indeed, precisely because of this 

stereotype, the majority of studies concerning the transformation of Chinese television have 

ignored dynamics beyond the country’s national borders (e.g. Zhao, 1998; Qian, 2002; Lee 

et al., 2007). A major question emerged: what is the role of the party state in the 

globalization of Chinese television? Does it, in fact, prevent any globalization of Chinese 

television? 

 

According to Rantanen (2002: 137; 2007: 166), based on her studies of late Soviet and post-

Communist Russian media, every media system has been globalized in one way or another, 

despite political systems. In China, while the Communist party state still holds power, the 

manner of its media governance keeps changing and, as Thussu (2007: 65) argues, it has 

played a central role in China’s media globalization. This is exactly why studying the 

globalization of Chinese television is important, not only because such a study must address 

how the distinctive political system in China has influenced the television globalization 

process, but also because this involves the reconceptualization of television globalization.  

 

Dominant theories such as the media imperialism school of thought (e.g. Boyd-Barrett, 1977) 

and the revisionist approach (e.g. Robertson, 1995; Iwabuchi, 2002) to which it gave rise, 

either assume the developing countries as defenceless receivers of media flows or the 

erosion of the nation-state in media globalization. Thus, they could not serve as guides for 

this project which aimed to address how the party state—the Chinese variant of the nation-

state impinges on television globalization in China. I have integrated into this study global 

transformation theories (e.g. Held et al., 1999; Price, 2002), which regard the nation-state 

as both a dynamic power for globalization and a transformed entity under globalization, in 

order to identify the historical trajectory of television globalization in China and examine, 

simultaneously, in each historical stage: (1) the changing party state television governance; 

(2) the impacts of party state policies on the transformation of Chinese television; and (3) 



EWP-16 

- 3 - 

the interplay of party state policies with power factors both above and below the national 

boundaries.  

 

In this paper the key characteristics of Chinese television globalization are compared at 

different historical stages, namely, internationalization (1978-1991), transnationalization 

(1992-1996) and renationalization (1997 up to now) in accordance with the changing role of 

the Chinese party state. It also presents the contribution of the project to theories of media 

and television globalization. 

 

 

2. REFLECTIONS ON RESEARCH DESIGN AND METHODS 

 

Global transformation theories propose the creation of trans-historical criteria for assessing 

the features and dynamics of the historical forms of globalization (e.g. Held et al. 1999: 21-

3; Sassen, 2006: 4-6). Inspired by these theories, I developed criteria (see Table 1) both 

from the existing literature and the empirical materials of this study for a research design 

capable of capturing the changes of the Chinese party state’s television governance and its 

impacts on Chinese television across time.  

 

China Central Television (CCTV), Zhejiang Provincial Television (ZJTV) and Wenzhou 

Municipal Television (WZTV) were withheld as three major sites for the fieldwork of this 

study. Starting with television stations as the objects of enquiry serves to connect the 

research questions for the following three reasons. 1) In addressing the impact of party state 

policies on the key activities of Chinese television, the state-owned television stations, which 

have the dominant position in program production and transmission in China, are of prime 

importance. 2) Since the Chinese television regulators - the broadcasting bureaus, used to 

be highly integrated with Chinese television stations, the transformation of Chinese 

television, especially their increasing autonomy in micro-operation, is evidence of the 

changes in the party state television governance. 3) Assessing through recent examples 

whether party state policies remain as influential on Chinese television given the rise of 

multilateral power factors. 

 

 



EWP-16 

- 4 - 

Table 1:  Criteria for Assessing the Historical Forms of Television Globalization  

 

Chinese Party State 
Television Governance 

 Policy objectives 
 Policy institutions 
 Policy instruments 

Key Transformation in 
Chinese Television (policy 
outcomes) 

 Ownership 
 Market structure 
 Management 
 Production values 
 Content (programs and genres/formats) 

Power Factors Interacting 
with the Chinese Party State 
to Shape the Transformation 
of Chinese Television 

 Technological forces: technologies for 
distribution, reception and control of 
information flows  

 Market forces: (sub-national) television 
stations and broadcasting bureaus; 
transnational media corporations 

 Political forces: Western states and 
international organizations 

 Cultural forces: producers and audience 

 

The choice of Chinese television stations as the basic units for the study of Chinese television 

is a continuation of past research. However, it goes against the tradition among Chinese 

scholars of selecting the three largest television stations in China --CCTV, Shanghai Media 

Group and Guangdong Provincial Television-- as a sample (e.g. Guo, 1991; Pan and Chan, 

2000; Lee et al., 2007). My choice of CCTV, ZJTV and WZTV was based on the consideration 

that China’s television has been structured from its inception according to administrative 

levels. Thus, comparing the development of television stations at different levels enabled me 

to examine the whole picture of Chinese television from the national to the provincial and 

local and to examine how the structure has changed and why.  

 

One might question my selection of ZJTV out of 33 provincial television stations and of WZTV 

out of 283 municipal television stations in 2005 (CRTYEC, 2006: 93-138), since they are 

located in one richest provinces and cities in China. However, largely because of their strong 

economic capabilities, they are also at the forefront of the transformation of Chinese 

television under globalization. Both stations are active in adopting foreign television 

technologies, program formats, managerial skills and production practices over the past 

three decades. Moreover, many state policies such as the recent ‘cultural system reform’ 



EWP-16 

- 5 - 

policies have started with these television stations as pilots. In a sense, ZJTV and WZTV are 

highly representative of the trend of development of Chinese television stations at their 

respective administrative levels.  

 

The analysis is limited by the fact that the research is highly dependent on documentation 

from governmental sources. This is because in China, since the party/state controls 

television, both television regulators such as the State Administration of Radio, Film and 

Television (SARFT) and television stations themselves keep detailed records of the 

development of Chinese television, originally intended as reference material for the 

authorities, but also available to researchers able to establish relevant connections. However, 

for the same reason, this documentation could have a strong bias in the sense that it reflects 

history from the perspective of the Chinese party state. Thus, triangulation – a strategy of 

crosschecking, explaining and combining different data sources (Flick, 1990: 176-9) – was 

implemented. I used 48 semi-structured interviews and fieldwork observations to triangulate 

the documentary results. I also employed triangulation within these same methods, for 

example comparing data from government documents with those in existing academic 

studies, and interviewing academics and professionals as well as policy makers and 

managers, with overlapping interview topic guides.  

 



EWP-16 

- 6 - 

3. KEY EMPIRICAL FINDINGS 

 

In the following section, I present the major empirical findings of this project in accordance 

with the key analytical criteria, focusing on the similarities and differences between the 

transformation of Chinese television under each criterion and across different stages. 

 

3.1.  The Transformation of Party State Television Governance  

 

As discussed, this study prioritizes the role of the Chinese party state in China’s television 

globalization and starts from the transformation of party state television governance since 

the beginning of the reform era. I approached state television governance as a sub-branch 

of public policy and examined it in terms of policy objectives, policy institutions and policy 

instruments.  

 

3.1.1.  Policy Objectives  

 

In China as elsewhere, studying policy objectives is important for the analysis of public policy 

making because, once policy objectives are identified, policy makers may modify policy 

institutions and choose policy instruments favourable to their policy objectives (e.g. 

Thatcher, 1999: 314; Keane, 2001: 793-6). During the past three stages of television 

globalization, the ultimate goal of television policies in China has been to promote the 

growth of Chinese television as a means of reinforcing the party state’s ideological 

dominance.  

 

However, the justifications and specific policy objectives have kept changing. During the 

1980s, the party state made it explicit that China’s television reform was  to promote the 

country’s economic reform and thus the party state’s power. When the party state 

recognized after the pro-democracy student demonstrations in 1989 how fragile official 

mainstream ideology could become when reduced to a matter of economic growth, it called 

in the early 1990s on Chinese television to promote ‘spiritual civilization’, which emphasized 

the importance of traditional Confucian values and socialist ethics in China’s economic 

reform, while seeking to discredit the cultural aspects of Westernization (e.g. freedom and 

democracy). Since the late 1990s, the party state has advocated, as a response to the 

overwhelming presence of television as entertainment, the ‘public interest’ function of 

Chinese television modelled on that in Western democracies. Although the new ideology no 



EWP-16 

- 7 - 

longer overtly demonizes Western cultures, its emphasis remains on evoking Chinese 

traditional and socialist values in order to construct an harmonious socialist society, rather 

than enlightening the public in a manner free from political intervention. One could argue 

that, as the party state strives to find a better justification for its ideological dominance, 

there has been a gradual divergence of the rhetoric of policy objectives from the substance.  

 

Secondly, the party state’s requirement of Chinese television for economic success has 

accelerated. In the first stage, Chinese television stations were not obliged to earn 

commercial revenues because the party state subsidy was their major funding. Since the 

early 1990s, television stations at all levels have been forced to participate in market 

competition, with the redefinition of the sector as a self-financing industry. During the third 

stage, the party state has encouraged Chinese television stations to make profits both from 

domestic market and overseas markets. This relates to a third transformation of policy 

objectives, that is, the party state has sought to influence the overseas markets in the recent 

stage. Manifested by the ‘go abroad’ policy, Chinese television outflows aim to increase not 

only political influence, the major objectives in previous stages, but also revenues.  

 

3.1.2.  Policy institutions  

 

Policy institutions are the structural framework within which policy makers take decisions 

(Thatcher, 1999: 10, 25). In this study, I have chosen the changes in national and sub-

national television regulatory bodies and their relationships with the party state and 

television stations as the main targets for investigation.  

 

Above all, my findings demonstrate that the transformation of television policy institutions in 

China have not broken away from the system of party state control. Unlike Western 

independent regulatory bodies such as the UK Office of Communication (OFCOM) and the US 

Federal Communication Commission (FCC) which are responsible to parliament/congress, the 

Chinese television regulators, from the Ministry of Radio, Film and Television (MRFT) in the 

1980s to current incarnation, the SARFT, and the cultural bureau, newly established at the 

sub-provincial levels under the cultural system reform, have remained government 

components. Since the party guides government organizations in China, television regulators 

are excessively subject to the party leadership, such as the ideological control from Central 

Propaganda Department (CPD) and their local counterparts.  

 



EWP-16 

- 8 - 

However, top policy makers within the party state have continually modified policy 

institutions so as to achieve the policy objective of accelerating the growth of Chinese 

television within the party state’s ideological control. From the early 1980s, the party state 

has decentralized the main responsibility for managing sub-national level television stations 

to sub-national broadcasting bureaus. While this decentralization activated sub-national 

governments to invest in Chinese television, for example, by importing technologies to 

establish television stations, it also increased the regulatory power of the sub-national 

broadcasting bureaus, in particular, after 1992 with the party state’s recognition of the 

commercial nature of Chinese television.  

 

During the early and mid-1990s, many sub-national bureaus, reliant heavily on 

corresponding television stations’ revenues for their maintenance, engaged in ‘edge-ball’ 

activities in interpreting national policies to maximize local broadcasters’ economic interests. 

These activities challenged the efficacy of national policies and the dominance of the party 

state. Since the late 1990s, the party state has started to model itself on the experiences of 

Western regulators, separating Chinese broadcasting bureaus from the daily operation of 

television stations and their commercial revenues. While the SARFT has focused its work on 

planning and regulations, the newly merged sub-provincial regulators, such as the Wenzhou 

Bureau of Culture, Radio and Television, have strengthened their supervision of the 

implementation of national policies. This recent restructuring of policy institutions has re-

centralized party state power over policy distribution and implementation. 

 

3.1.3  Policy instruments 

 

In the past three stages, policy instruments or the means by which policy makers choose to 

deliver and implement policies in China (Hills, 2005: 140) have been dominated by 

administrative measures such as leaders’ speeches, conference reports and documentation. 

Although the MRFT set out to draft a Broadcasting Act in the 1980s, the preparation work 

was deferred in 1991 after several revisions because top party officials worried such a law 

would bring up fundamental topics concerning party control of China’s television system 

(Guo, 2003: 10). In 1997, the state council issued a comprehensive legal document, the 

Radio and Television Administrative Regulation, based on the draft broadcasting laws. 

However, since administrative regulations are issued by government administrations rather 

than by the people’s congress, these are vulnerable to party intervention. As Majone (1989: 



EWP-16 

- 9 - 

117) argues, policy instruments are seldom ideology-free. They depend in large measure on 

the party-controlled institutional framework in China. 

 

However, despite the lack of a Broadcasting Act, television policy instruments have greatly 

diversified in the past three stages. First of all, since the 1980s the party state has issued a 

number of legally binding documents (administrative regulations and departmental rules), 

most of which concern the cross-boundary flows of audio-visual products and technologies, 

and the co-production of television programs that need to be standardized in content and 

form. The party state has also formalized the policy-making process, with the issue of laws 

on the enactment of regulations and administrative permits. Moreover, inspired by Western 

exemplars, the party state has started since the third stage in the late 1990s to adopt more 

voluntary mechanisms, such as multilateral negotiations with transnational corporations and 

industry self-regulation, in order to achieve its policy objectives.  

 

3.2. The Impact of Party State Policies on Chinese Television  

 

According to Price (2002: 229), successful theories for the transformation of the media 

should capture both the relationship between the state and the media, and the interactions 

between states and other power factors. In this study, I analyzed how specific policy 

decisions have influenced over time the key activities of Chinese television, i.e. ownership, 

market structure, management, production and content. In addressing this issue, I also 

provided insights into whether, with the rise of power factors in the context of globalization, 

policies have always been implemented in order to achieve the party state’s objectives.  

 

3.2.1. Ownership  

 

Throughout the past three stages, as also before the ‘reform and opening up’, the party 

state has banned direct inflows of private or foreign capital into Chinese television, in 

particular to television broadcasters, so as to ensure its ideological control. During the 1980s, 

party state ownership, or its proprietary rights over television (Ju, 2006: 21) was ensured 

because state subsidies remained the main funding source for Chinese television stations 

which then shouldered all the responsibilities of program production and distribution. 

Although both domestic and foreign advertising were allowed, in order for television stations 

at various levels to make up the deficiency of state funding, commercial revenues were 



EWP-16 

- 10 - 

managed by broadcasting bureaus and re-allocated to Chinese television stations as state 

subsidies.  

 

However, since the early 1990s, the party state has compelled Chinese television stations to 

be self-financing because it could no longer fund the increasingly expanding television 

system. As a result, private or foreign capital started to penetrate Chinese television because 

sub-national broadcasting bureaus which had similar economic interests to sub-national 

television stations such as ZJTV, WZTV and the newly emerged cable services, welcomed the 

inflows of non-state capital for the development of the television industry. Indeed, from the 

early to the mid-1990s, although the party state still claimed ownership of Chinese television, 

domestic private capital penetrated into the construction of cable networks and there 

emerged a number of production companies with private or foreign investments.  

 

Since the late 1990s, while the party state revoked the opening to private investment in 

television distribution networks, it has legitimized the privatization of the television 

production sector in order to nurture the Chinese television production industry. So far, 

however, measures have been taken to direct foreign capital to less sensitive areas, such as 

joint production projects, the provision of technologies and managerial skills, so as to avoid 

its possible acquisition of television broadcasters and protect infant domestic private 

production companies. Compared to the mid-1990s, in the third stage the party state has 

strengthened its dominance over television ownership.  

 

3.2.2. Market Structure 

 

In the early 1980s, the party state expanded a rudimentary two-tier (national, provincial) 

television system into a four-tier (national, provincial, municipal and county) television 

system, with the aim of harnessing sub-provincial resources in order to develop Chinese 

television. Under this system, each level of government was entitled to set up and operate 

one television station within its administrative frontiers. But, as under the two-tier television 

system before the 1980s, all television stations were obliged to transmit CCTV programs in 

order to maintain the party state’s ideological dominance. Lower level stations were allowed 

to broadcast programs only to prescribed administrative areas. Thus, the two-tier monopoly 

television market structure was transformed during the 1980s into a four-tier monopoly 

structure.  

 



EWP-16 

- 11 - 

Although the party state did not officially reversed the ‘four-tier’ television system, the 

monopoly structure was challenged in the early and the mid-1990s. As in the 1980s, the 

party state promoted the upgrading of advanced television technologies in order to improve 

the coverage of CCTV. But these technologies also contributed to the rise of a number of 

provincial satellite channels and to the reception of a few transnational channels. They also 

enabled the prevalence of numerous sub-national cable television services, which often 

illegally recast financially profitable transnational programs. Consequently, the dominant 

status of CCTV was eroded and the four-tier monopoly structure was breached by 

competition both within and across administrative areas during the early and the mid-1990s.  

 

Since the late 1990s, the party state has started to restructure the Chinese television market. 

These policies have not eliminated administrative levels and built up a truly global Chinese 

media group, but they have largely strengthened the control of the party state because 

television stations within the same administrative areas have merged into one and a great 

number of county-level television stations have transformed into relay stations. Moreover, 

these policies have stimulated television stations to reposition themselves according to the 

market. While CCTV and several provincial satellite channels have consolidated their 

resources in order to target the national market, and even on a limited basis expanded into 

the overseas market, municipal as well as provincial non-satellite channels have focused 

their resources on local/niche television markets. In a sense, the monopoly television 

structure has evolved towards a ‘dual media structure’ based on market competition 

(Kranenburg and Hogenbirk, 2006: 331). The market share of transnational channels has 

shrunk owing to the increased competitive ability of domestic channels.  

 

3.2.3. Management  

 

Unlike its response to the inflows of foreign capital and the landing of transnational channels, 

the party state has encouraged the import of advanced managerial skills since the 1980s. In 

each of the past three stages, Chinese television stations have modelled themselves on 

Western commercial television in order to improve their micro-management and to increase 

their commercial revenues. But in none of the past three stages has Chinese television 

stations absorbed Western influence without adapting its practices to the party-controlled 

television system. This has generated hybridized operational models.  

 



EWP-16 

- 12 - 

Besides these similarities, there are remarkable differences in the transformation in micro-

management in the three stages. Although the party state approved commercial advertising 

in Chinese television stations and arranged state-level site visits to see the operation of 

television organizations in developed countries, during the 1980s only CCTV and a few 

provincial television stations such as ZJTV started financial reforms with the establishment of 

second channels. These channels, distinctively as compared to most other television 

stations/channels, were able to retain part of their commercial revenues for the stations’ own 

operations.  

 

It was not until the early 1990s, when the party state sharply reduced its subsidies to 

Chinese television, that there emerged a number of television stations which, though  in 

name owned by the party state, had achieved a great deal of autonomy in terms of finance, 

employment and equipment management. These television stations, including a large 

number of sub-national cable stations, played an important role in importing Western 

advanced managerial models, such as the chief-producer-in-charge system. Nevertheless, 

although these semi-independent television stations greatly expanded television services and 

made profits, they ignored their role as state-owned public units, instead striving excessively 

for audience ratings and revenues, for this was tolerated by the sub-national broadcasting 

bureaus.  

 

Since the late 1990s, with the support of the party state, Chinese television stations have 

turned to Western channel-based systems. However, most television stations, including 

those at the sub-national levels such as WZTV, have made significant changes to the 

Western management structure in order to better carry out the party’s ideological control, 

thanks to the separation of sub-national regulators from television broadcasters’ commercial 

revenues. 

 

3.2.4. Production 

 

Since the early 1980s, the party state has encouraged Chinese television stations to import 

advanced Western production technologies and skills in order to improve the quality of 

domestic programming. As happened in other developing countries, in parallel to inflows of 

technologies and skills, there were inflows of Western production values (Golding, 1977: 

292). The findings suggest that none of these Western production values replaced the 

principle of serving the Communist party, or ‘party principle’, in Chinese television 



EWP-16 

- 13 - 

programming, but they did challenge the role of Chinese producers as party state 

propagandists, in particular before the late 1990s. For instance, during the 1980s, 

international co-productions and professional training led to a fever of ‘objective reporting’ - 

reflecting social reality in an objective way- (Polumbaum, 1991: 63) among Chinese 

television producers, especially those at CCTV, and resourceful provincial television stations 

which had more exposure to internationally prevalent production process.  

 

Although throughout most of the 1980s ‘objective reporting’ was subject to ‘party principles’, 

the diffusion of Western production values aroused discontent among producers about their 

lack of programming freedom. In the late 1980s, when the party’s propaganda was 

paralyzed by conflicts between party hardliners and reformists, some liberal television 

producers made programs critical of the economic reform and covered student 

demonstrations sympathetically.  

 

The idealist pursuit of media freedom and ‘objective reporting’ were less common among 

producers during the early to the mid-1990s. On the one hand, the party state cracked down 

on the diffusion of Western production values after 1989. On the other hand, it encouraged 

television producers to consider audience needs in their programming, in accordance with 

the deepening market economy after 1992. Thus, as in Western commercial television 

organizations, the imperative of attracting audiences (Hallin, 1996: 223-4) became prevalent 

among Chinese television producers, especially those at the sub-national level such as 

WZTV. This undermined not only the vanguard discourse of the 1980s on ‘objective 

reporting’, but also Chinese producers’ role as party mouthpieces.  

 

Since the late 1990s, the party state has issued anti-corruption policies and licenses in order 

to strengthen its control over television producers. More importantly, greater efforts have 

been made by the party state to nurture journalistic excellence in line with its official 

ideology through more voluntary policy instruments, i.e. self-regulation, journalism awards, 

subsidies and preferential treatment. As a result, television stations at various levels have 

imported digital public news platforms and standardized entertainment ‘assembly lines’, not 

only in order to improve programming efficiency, but also in order to ensure the ideological 

direction of their programs. Unlike in the 1980s, the adoption of advanced production 

technologies has not brought Western production values, but has directed producers to 

promote official ideology. 

 



EWP-16 

- 14 - 

3.2.5. Content 

 

Ever since the party state launched its ‘opening up’ policy, it has approved program inflows 

from foreign countries. Consequently, in the past three stages, Chinese television stations 

have broadcast programs from a number of countries, with a focus on developed Western 

countries such as the US and the UK and culturally or geographically proximate areas such 

as Hong Kong, Taiwan, Singapore, Japan and Korea. Moreover, Chinese television stations 

have modelled their domestic programming on genres and formats in imported programs, 

generating a hybridization of content on Chinese television screens. However, while the 

original goal of the policies for program imports was to enrich Chinese television and 

reinforce the party state’s legitimacy, the inflows of foreign programs and the consequent 

modelling of domestic programs on foreign imports have often undermined the official 

ideologies, especially during the first two stages before the late 1990s.  

 

For instance, in the 1980s, although the centralized program importation and censorship 

system had made it impossible for Chinese television stations to broadcast foreign programs 

that challenged the party state, some liberal producers at CCTV and provincial television 

stations applied popular Western themes and genres in their programs in order to address 

social stratification and corruption. These programs were widely regarded as catalysts for the 

urban and student demonstrations in 1989 (e.g. Zhao and Guo, 2005: 526). As a response, 

from the early 1990s, the party state imposed strict import quotas on foreign programs. 

However, many television stations turned a blind eye to these policies. Sub-national 

television stations, in particular, cable services often relayed pirate DVDs or programs from 

transnational channels. Programs in line with official ideology did exist, but were 

concentrated on CCTV and in limited categories such as news.  

 

Since the late 1990s, on the one hand, the party state has, through multilateral negotiations, 

extended the targets of its restrictions from domestic distributors and audiences to 

transnational providers. On the other hand, it has created incentives for promoting programs 

based on official ideology. Therefore, compared to the mid-1990s, there has been a sharp 

decrease in the imported programs shown by Chinese television stations at various levels. As 

for domestic television programs, many of these are indeed localized or nationalized versions 

of foreign programs or co-productions that promote Chinese official perspectives. Thus, 

there has been a renationalization of Chinese television content in the third stage.  

 



EWP-16 

- 15 - 

3.3.  The Interplay between Party State Policies with Other Power Factors 

 

The global transformation theories argue that any satisfactory account of globalization must 

trace historically the causal dynamics of the globalization process (e.g. Thompson, 1995: 

173; Held et al., 1999: 19; Price, 2002: 234). In this project, the causal dynamics are 

derived from four sources of power: technologies, economics, politics and culture. This 

section will identify the role each of these power factors through the comparison of their 

influences across the three stages.  

 

3.3.1. Technologies  

 

Since the advent of the reform, the party state has encouraged the import of advanced 

technologies as a mechanism for modernizing the Chinese television system. So far, the 

inflows of these technologies have largely improved the efficiency and quality of Chinese 

program production and transmission, and greatly expanded its coverage to over 96% of the 

Chinese population (CRTYEC, 2007: 545).  

 

However, technologies are always double-edged swords. They also create conditions for 

inflows of foreign programs that may challenge the interests of the party state. For instance, 

from the early to the mid-1990s, the party state encouraged the development of domestic 

satellite television channels and cable television stations as a strategy for expanding the 

coverage of domestic television. But both technologies also accelerated the reception and 

recasting of transnational channels. Interestingly, while the same transmission technologies, 

such as satellite communications, already existed during the 1980s, they had not played a 

role in transnational flows. The potential of technologies was only opened up in the 1990s 

when satellite dishes were affordable for ordinary audiences and transnational channels 

targeting the Chinese market emerged because of the growth of China’s economy. 

 

Since the late 1990s, the party state has initiated the transformation from analogue to digital 

television production, transmission and reception. This is because digital technologies are not 

only able to create a central portal for the party state to control information flows, but also 

have the potential to generate huge revenues from value-added services for both domestic 

and foreign operators. Thus, domestic and transnational broadcasters have turned to 

cooperating with the party state to develop this technology and produce programs more 

adaptable to the party state’s official ideology. As Straubhaar (2007: 113) finds in the case of 



EWP-16 

- 16 - 

Brazilian television, although technologies tend to enable change, they are limited by the 

development of political and economic powers. In China’s case, technologies alone have not 

been able to liberate Chinese television from party control. They have sometimes even been 

used to strengthen the party state’s information censorship.  

 

3.3.2. Market Forces 

 

Market forces, as this study has identified, are mainly synonymous with the economic 

interests of domestic television stations and transnational media corporations. Market forces 

have played a crucial role in the transformation of Chinese television. For instance, as early 

as the 1980s, CCTV and a few provincial television stations established a second channel, in 

order to create more commercial revenues. Meanwhile, foreign programs were mostly 

imported through the provision of advertising time on Chinese television stations.  

 

From the early 1990s, as the party state cut its subsidies to the television industry, domestic 

television stations, in particular, those at the sub-national levels, started to deal directly with 

domestic and foreign companies for capital and cheap programs. These, together with direct 

satellite broadcasting by a few transnational channels to the Chinese audience, breached the 

party state’s monopoly television market structure and ownership. Since the late 1990s, the 

party state has borrowed, in Chinese television governance, the Western concepts of ‘public 

service’, independent regulators, rule of law and more voluntary policy instruments. The 

ultimate goal is to reinforce the party state’s ideological dominance by integrating economic 

interests rather than by liberalizing its control. In a sense, one could argue that market 

forces have influenced the party state’s manner of television governance.  

 

Secondly, domestic television stations have played a more important role than transnational 

media corporations. During the 1980s, few transnational corporations had economic stakes 

in China’s television market because of the volatile economic and political environment in the 

country. From the 1990s, a few transnational media corporations began to create channels 

targeting the Chinese television market, but they could hardly expand their influence without 

the recast service of sub-national television stations because of the limited number of 

households with satellite dishes. Besides, the extent to which transnational capital could 

penetrate in Chinese television largely depended on the flexibility of sub-national television 

broadcasting bureaus and television stations in exploiting the leeway in national policies. 

Since the late 1990s, both domestic television stations and transnational corporations have 



EWP-16 

- 17 - 

cooperated with the party state to promote Chinese perspectives in their programs. 

However, domestic television stations determine the renationalization process because they 

shoulder most responsibilities of program broadcasting in China. 

 

Nevertheless, market forces cannot replace the regulatory role of the party state in Chinese 

television, even if they challenged Chinese party state policies in the mid-1990s. Above all, 

market forces are in the business of making money, not founding alternative political 

organizations or identity. Accordingly, without regulation, market forces can easily produce 

negative externalities, such as a structure of repetition in small stations and ignorance of the 

interests of the poor and the periphery in society. Since the late 1990s, the party state has 

resurged as the dominant influence on Chinese television as it has learned to restructure the 

Chinese television market through a strategy of accommodating the economic interests of 

sub-national broadcasters and transnational media corporations.  

 

3.3.3. Political Forces 

 

Apart from the Chinese party state, other political power factors in this study include 

Western states and international organizations. The findings demonstrate that a few key 

Western states and international organizations played an important role during the 1980s, 

just after China started its ‘opening up’ policy. As the party state normalized its diplomatic 

relations with the Western world, Western states such as the US, Japan, West Germany and 

the UK and international organizations such as the UNESCO, World Telecommunication Union 

and the Asian Broadcasting Union offered television technologies and production skills to 

China. However, as with their strategy towards the Soviet Union and Eastern European 

countries, these Western states and international organizations also intended to democratize 

Chinese society via increased cultural exchanges (e.g. Price, 2002: 211). Therefore, 

production values such as ‘objective reporting’ and ‘media freedom’ flowed to China. But 

even during the 1980s, these Western states and international organizations did not play a 

dominant role. Above all, the inflows of television technologies and production skills were 

initiated by the Chinese party state and largely facilitated China’s television modernization. 

Secondly, these Western states and international organizations did not democratize the 

Chinese public, nor directly challenge the party state as they had in Eastern Europe 

(Rantanen, 2002: 26; Thussu, 2007: 21) because of a stricter censorship system adopted by 

the Chinese party state.  

 



EWP-16 

- 18 - 

During the 1990s, the influence of these Western states and international organizations 

faded away. On the one hand, Western countries such as the US had cut back their 

expenditure on international television cooperation after the fall of the major Communist 

regimes in the early 1990s. On the other hand, after 1992 Chinese television producers’ 

exposure to the outside world was tremendously increased by training courses and seminars 

provided by transnational media corporations in China. To some extent, transnational media 

corporations such as MTV, News Corporation and Sony replaced Western states and 

international organizations as the major channel for the inflows of foreign television cultural 

forms to China.  

 

Since the late 1990s, China’s accession to the World Trade Organization (WTO) seems to 

demonstrate the resurgence of the impact of the role of international organizations on cross-

boundary television flows into the country. In reality, since the Chinese party state did not 

make any commitment to liberalize its television market within the General Agreement on 

Trade in Services (GATS) architecture (WTO, 2001), the whole process of television market 

reforms around China’s entry into the WTO has been directed by party state policies. For 

instance, the party state has reduced the import duties in telecommunications so as to boost 

inflows of foreign technologies conducive to the modernization of Chinese television. The 

party state has also adhered to the international copyright treaties, such as Trade Related 

Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS), not only to increase its power over content 

censorship, but also to build up its profile of transparent governance in international 

organizations. Thus, the WTO has become a good vehicle for the party state to achieve its 

economic and political interests. In short, the impact of Western states and international 

organizations on Chinese television has been constrained by the party state policies and 

market forces in China.  

 

3.3.4. Cultural Forces 

 

In this study, I identified television producers and audiences as two major factors of cultural 

power. During the past three stages, cultural factors in China have been bounded by the 

influence of party state policies and market forces. For instance, in the 1980s, there emerged 

a number of liberal producers nurtured by the reformist fraction in the party. Before the 

defeat of the reformists in 1989, liberal producers in CCTV and a few provincial stations 

adopted Western production values such as ‘objective reporting’ in order to depict the 

economic reform process.  



EWP-16 

- 19 - 

With advertising revenues becoming the major funding for Chinese television stations in the 

1990s, producers, in particular those at sub-national television stations, started to relay 

Western entertainments or copy Western formats under severe competition for audiences. 

But even audience preferences were constrained by the economic power. Driven by short-

term economic interests, few television stations or companies were willing to cultivate 

programs reflecting Chinese culture. Thus, high quality domestic programs were largely 

unavailable in the early and mid-1990s. Since the late 1990s, the party state has 

strengthened its control of imported television programs. It also created economic incentives 

for producers to churn out programs in tandem with its official ideology. As the quality of 

mainstream ideology programs improves, audiences have switched back to these domestic 

programs, which in turn has enhanced producers’ enthusiasm for such programming.    

 

However, cultural factors are neither determined by political economy nor always reinforce 

the dominant political economy, because producers and audiences do enjoy a certain degree 

of autonomy. For instance, during the 1980s, while Chinese producers were required by the 

party state to promote the Chinese economic reform, inspired by the Western ideal of 

objective reporting, they went beyond their role as propagandists to disclose official 

corruption and social stratification as a result of the economic reform. Since the late 1990s, 

the phenomenon of ‘cultural proximity’ (Straubhaar, 1991: 51), or audience preference for 

programs depicting environments similar to their own culture, has occurred in China. This is 

largely because the party state has successfully motivated producers to improve their skills in 

programming relevant with official mainstream ideologies, which, through redefinitions, have 

absorbed many cultural elements such as Confucianism deeply rooted in Chinese audiences. 

As Straubhaar (2001: 153) argues, when the state works intelligently within the boundaries 

of national culture, it can better achieve its policy objectives such as ideological dominance. 

Thus, culture should be regarded as a source of power that also bounds and enables other 

power factors such as the party state policies.  

 

In sum, during the past three stages, internal power factors have taken a leading role in the 

transformation of Chinese television. In terms of politics, party state policies have 

overwhelmed Western states and international organizations. As for market forces, domestic 

television stations are more dominant than transnational media corporations. Moreover, 

unlike in the former Soviet Union and the Central and Eastern European (CEE) countries, the 

transformation of Chinese television has not been accompanied by the terminal decline of 



EWP-16 

- 20 - 

the party state, largely because the Chinese party state has kept updating its policy 

strategies in order to balance economic growth and ideological control.  

 

 

4. THE CONTRIBUTION OF EMPIRICAL FINDINGS TO GLOBALIZATION THEORIES 

 

The empirical findings of this study both complement and contradict theories of media and 

cultural globalization and the role of states within the process. In this section, I consider how 

the empirical findings contribute to our understanding of media imperialism theory, 

revisionist orthodoxy and global transformation theories.  

 

4.1.  Media Imperialism Theory 

 

First, although China opened up its television market after the heyday of Anglo-American 

media dominance during the 1960s, my findings support the studies of media imperialism 

(e.g. Varis, 1985) that there have been uneven television flows from the West to developing 

countries. This was especially evident from the early to the mid-1990s, when Chinese 

television stations broadcast a great number of foreign programs with few ‘counter-flows’ 

(Thussu, 2006: 185). Since the late 1990s the party state has achieved a resurgence of 

domestic television program dominance and increased the outflows of Chinese programs, but 

program imports still far overwhelm exports, especially those to Western markets. Moreover, 

China has remained a recipient of Western technologies, production skills and managerial 

experience, whose import is supported by the party state in order to modernize Chinese 

television. 

  

Secondly, my findings reinforce the media imperialism argument that communication 

systems are interwoven in fundamental ways with the exercise of economic and political 

power (e.g. Schiller, 1976, 1998). This is evident if we compare the penetration of foreign 

television in different countries. For instance, in China’s case, because of the party state 

control, television ownership has been least touched by foreign influence, while imports have 

mostly been of Western television content and technologies. Meanwhile, foreign television 

has influenced Chinese television step by step, from program genres to macro market 

structure and then ideas of television governance. In Latin America, by contrast, there was a 

wholesale importation of television system, ownership style and content from the US in the 

1950s owing to the region’s economic and political dependence on the US (e.g. Lee, 1980). 



EWP-16 

- 21 - 

Similarly, all aspects of Soviet television experienced transformation simultaneously because 

of the collapse of Communist party control in the early 1990s (Rantanen, 2002). 

 

However, my findings contradict the media imperialism argument that the forces for 

television globalization in developing countries are mainly exogenous and imposed (e.g. 

Schiller, 1976: 9; Lee, 1980: 91). In China’s case, internal factors, either party state policies 

or domestic television stations’ economic interests, have been the main influence on the 

transformation of television since the late 1970s. Accordingly, the inflows of Western 

television have not led to the homogenization or Americanization of Chinese television 

because foreign cultural forms have been ‘glocalized’ by these important internal power 

factors. 

 

Moreover, these findings challenge the media imperialism argument that global 

communications are all about media activities between nation-states (Boyd-Barrett, 1998: 

167). Indeed, even during the Cold War in the 1980s, when party state policies and 

international relations with Western states took the lead, domestic television producers and 

transnational corporations started to play a role. From the early to the mid-1990s, sub-

national television stations and transnational media corporations even bypassed party state 

policies to interact with each other. Since the late 1990s, party state policies have resurged 

as the most important power factor, but this has been achieved through the integration of 

power factors both above and below national boundaries. Thus, although the party state 

remains an important factor, it should not be taken as the only analytic unit for the 

transformation of Chinese television.  

 

4.2.  Revisionist Orthodoxy  

 

First of all, my findings confirmed the assumption of the revisionist approach that Western 

television cultural forms have not penetrated into other societies as if passing through into a 

cultural vacuum, but have always been hybridized or ‘glocalized’ within existing cultures (e.g. 

Robertson, 1995). The transformation of Chinese television demonstrates that not only have 

Western content, production values and managerial skills often been adapted to national 

Chinese television culture, but also Western market oriented television ownership and 

structure have been hybridized with Chinese party controlled administrative levels. Even 

Western ideas in television governance such as the ‘public interest’ and ‘independent 

regulators’ have been granted new implications when transplanted into Chinese television.  



EWP-16 

- 22 - 

 

Secondly, these findings support the revisionist view that culture is not always a tool for 

reinforcing commercial and political imperialist control, but may function as an independent 

power because of the active choices of local agents (Fiske, 1987; Hoskin and Mirus, 1988; 

Straubhaar, 1991). For instance, the influx of foreign television cultural forms neither 

reflected nor resulted in Chinese television’s economic and political dependence on Western 

countries, but was largely chosen by the party state as its tool for television modernization. 

Since the late 1990s, both transnational and domestic producers have taken the advice of 

the party state to nurture Chinese television culture, because they have realized that working 

with audience preferences for culturally proximate programs is in their long-term economic 

interests.   

 

However, my findings reveal that, although cultural forces have played a role, they are still 

bounded and limited by economic and political power in the process of television 

globalization. The revisionist approach has emphasized the peripheral flows around the 

world. But the case of Chinese television indicates that even a country’s television flows 

toward culturally and geographically proximate areas depend on that country’s economic and 

political power. When the economy grows in China, the party state has started to encourage 

Chinese television to export more programs to overseas markets. This also explains why 

China, like Latin American exporters, has far fewer program flows to Western countries than 

vice versa, and this is even more the case for the export of technologies and skills.  

 

Furthermore, these findings challenge the revisionist theory that state power is in terminal 

decline with the emergence of sub-national and transnational power factors. In China’s case, 

the party state has kept on reinventing its manner of television governance in order to 

balance economic benefits and ideological control. In the mid-1990s, it seemed that 

domestic and transnational economic interests have challenged party state policies. But its 

dominant influence on Chinese television has resurged since the late 1990s as the party 

state has borrowed Western regulatory concepts to accommodate sub-national and 

transnational economic interests.  

 



EWP-16 

- 23 - 

4.3.  Global Transformation Theories 

 

Above all, the global transformation theories point out the importance of developing trans-

historical criteria for capturing changes in the key features of globalization, and more 

importantly, of investigating the dynamics of change (e.g. Held et al., 1999; Sassen, 2006). 

Comparing the key transformation of Chinese television on the basis of several trans-

historical criteria, this study demonstrates not only that the penetrations and reinventions of 

foreign television forms in Chinese television have varied at different stages, but also that 

the dominant power factors differ, largely because of the policy strategies that the party 

state has sought to impose. Thus, the results of this study seem to suggest that the concept 

of television globalization should be redefined as follows: 

 

The process embodies the national or local appropriation of the globally diffused 

television cultural forms, assessed by the transformation of a (party) state’s television 

policies, the policies’ impact on the global transformation of television ownership, market 

structure, management, production or content and the policies’ interactions with other 

power factors both above and below the national borders.  

 

According to this concept, the study has identified three forms of television globalization: 

internationalization, transnationalization and renationalization, in accordance with the 

changing influence of the party state on Chinese television.  

 

The findings reinforce the argument of global transformation theories that the nation-state 

remains not only a key dynamic for globalization, but also a profoundly changed entity itself 

in response to globalization (Held et al., 1999). This study has shown that, since the reform 

and opening up, the party state has initiated and accelerated the adoption of Western 

technologies and skills in order to modernize Chinese television. But the same process has 

also contributed to the influx of foreign values and programs which has undermined the 

party state’s ideological dominance. As a result, the party state has transformed its manner 

of television governance, in order either to raise entry barriers, as in the early 1990s, or to 

accommodate new players, as in the late 1990s. In a sense, the challenges of globalization 

have not led to the end of the party state, but mobilized the party state to reinvent its 

policies in order to achieve a balance between growth and control in Chinese television. 

 



EWP-16 

- 24 - 

However, global transformation theories have so far been illustrated by few empirical 

studies, in particular of cases from non-Western countries. Indeed, scholars within this 

paradigm often generalize their arguments with little evidence. For instance, Held et al. 

(1999: 371-2), on the basis of their studies of a few developed countries, argue that states 

transform their policies initially because of the external pressures. Likewise, Price (2002: 32, 

230-1) argues that states transform their media policies primary in order to protect domestic 

markets. But, in China, the party state has welcomed Western television cultural forms in 

order to modernize the television system. This has also happened in many other countries, 

such as Singapore (Keane, 2002). As shown in Figure 1, states are active in far more than 

protecting their television space from external influences. They have also engaged with 

globalization processes in order to promote the growth of domestic markets. 

 

Moreover, global transformation theories are largely underdeveloped in media and cultural 

studies. The few studies that integrate these theories into media studies (e.g. Price, 2002; 

Chan, 2005) have focused on the analysis of state media policy responses to globalization. 

For Price (2002: 230), who proposes the concept of ‘market for loyalties’, describing a state’s 

response is just the first step. This is because any satisfactory analysis must point out the 

impacts of state policies on the media which are crucial in order to account for why a state 

transforms its policies at certain times. I have therefore developed the analytical model used 

in this study. As indicated in Figure 1, after analyzing the state television regulatory system, 

I compared the specific state television policy decisions and the transformation that have 

actually taken place in the key activities of Chinese television. I thus discovered that the 

party state is no longer the only influence on the transformation of Chinese television. These 

findings also illuminate the fact that the party state has transformed its policy strategies 

when it has not been able to achieve its policy objectives because of the challenges from 

other power factors. With modifications, this analytical model could be applied to many 

countries to illustrate the relationship between states and the media, especially in post-

Communist and authoritarian countries where party state control used to be regarded as the 

primary influence on television. 

 



EWP-16 

- 25 - 

Figure 1: The Relationship of (Party) State and Television under Globalization 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

indicates that the policy objective of the Chinese party state to influence external 

markets is not as strong as the other two objectives.  

 

 

(Party) State Television Governance 

Policy Objectives Policy Institutions Policy instruments 

Specific Policy Decisions 

Impacts on Ownership, Market structure, Management, Production, 
Content 

Analysis of the Interplays of (Party) State Policies with 

Technologies 
Domestic & 

Transnational market 
forces 

Western (foreign) 
States & 

International 
organization 

Audiences & 
Producers 

To alter 
external 
markets 

 To protect 
internal 
markets 

To promote 
internal 
market 
growth 
markets 

Deploy 

Junctures between 
Decisions & 
Outcomes 

Disjunctures between 
Decisions & Outcomes 



EWP-16 

- 26 - 

5. CONCLUSION AND DISCUSSION 

 

The Chinese case demonstrates that a country is able to absorb Western television cultural 

forms in order to modernize its television system while retaining Communist party state 

control. Indeed, despite China’s political system, the country’s television globalization has 

shared a number of similarities with many other countries, for instance, with post-

Communist Russia and a ‘Third World’ country like Brazil. First of all, in all these countries, 

there has been a glocalization of foreign television forms into the national context 

(Rantanen, 2002; Straubhaar, 2007). Secondly, when foreign television flows reach 

saturation point in each country, national programs and values resurge (Straubhaar, 1984: 

229–34; Rantanen, 2007: 175). Thirdly, an increasing interpenetration of political and 

economic interests is found in the shaping of these countries’ television systems in the 

context of globalization (Rantanen, 2002: 135; Straubhaar, 2001: 139; Chan and Qiu, 2002: 

43).  

 

However, because of Communist party control, the globalization of Chinese television has 

experienced a distinctive historical trajectory. Above all, Chinese television participated in 

globalization processes much later than most developing countries in Asia and Latin America 

(e.g. Straubhaar, 2007: 262). When it eventually opened up in the late 1970s, the party 

state’s policies and its international relations largely determined the scope and shape of 

foreign television inflows and reinventions. This contrasted sharply with the experience of 

other developing countries, for instance Brazil, whose initial process of cross-boundary 

television flows was more driven by external, especially American, economic and political 

interests (Lee, 1980: 84, 93). Although Soviet perestroika functioned similarly to China’s 

reform and opening up, it fundamentally weakened the Soviet Communist party’s control of 

the media (Rantanen, 2002: 26, 132). As a result, transnationalization or the illegal use of 

small media to receive foreign programs arrived almost simultaneously with 

internationalization in the late Soviet and post-Communist Russia.  

 

In recent years, there has been a trend of returning to national content in both program 

production and audience consumption. This process has been supported by many national 

governments in order either to nurture the domestic programming industry or to construct 

national identity (e.g. Straubhaar, 2001: 139; Rantanen, 2007: 175). In China, because of 

the Communist party’s long tradition of propaganda work, the renationalization is so 

overwhelming that not only have program imports been reduced to the level of before the 



EWP-16 

- 27 - 

reform, but also foreign companies targeting China have started to make programs fitting 

Chinese ideology.  

 

China is one of the few countries that have borrowed the techniques of Western television 

governance without democratizing its regulatory system, for instance by granting media 

freedom through legislation. Indeed, the party state has nowadays proposed Confucian 

values, such as that of a ‘harmonious society’, as an alternative ideology to that of Western 

democracy, as manifested in the opening ceremony of the 29th Olympic Games. The 

globalization of Chinese television, like its economic reform, seems to suggest that there are 

different paths to achieving development. 

 

What will the next stage be? Will China be able to provide significant contra-flows to the 

West, as many have aspired to see? (e.g. Fung, 2006: 85; Curtin, 2007: 289) Could the 

Chinese party state maintain its current television system while expanding its television 

culture to foreign markets? So far, what we have seen is that, while the party state has 

increased its power in the domestic television space, its influence on the overseas market is 

limited. CCTV, China’s biggest television station, has a small number of overseas audiences 

compared with truly global channels such as CNN and the BBC. China’s program export 

industry lags far behind that of the US, and also behind those of East Asian countries such as 

Japan or Korea. It is important for future research to understand why Chinese television has 

limited impact outside its borders as the globalization process unfolds. 

 

 

 

 



EWP-16 

- 28 - 

REFERENCES: 

 

Boyd-Barrett, O. (1977) ‘Media Imperialism: Towards an International Framework for the Analysis of 
Media Systems’, pp. 116-35 in J. Curran, M. Gurevitch and J. Woollacott (eds.) Mass 
Communication and Society. London: Arnold. 

Boyd-Barrett, O. (1998) ‘Media Imperialism Reformulated’, pp. 157-76 in D. K. Thussu (ed.) Electronic 
Empires: Global Media and Local Resistance. London: Arnold. 

Chan, J. M. (2005) ‘The Global-Local Communication (Dis) Synchronization: Interplay Among Media, 
Individuals, State, and Global Institutions During the SARS Outbreak in China’. Paper Presented 
at the Conference Media and Society, 2-3 June 2008, Fudan University, Shanghai, China.  

Chan, J. M. and Qiu, J. L. (2002) 'China: Media Liberalization under Authoritarianism', pp. 27-46 in 
M.E. Price et al. (eds.) Media Reform: Democratizing the Media, Democratizing the State. 
London: Routledge. 

Chapman, G. P. (1981) ‘International Television Flow in West Europe’. Paper presented at the 
International Institute of Communication Annual Conference, 7-10 September 1981, Strasbourg, 
France.  

CRTYEC (China Radio and Television Yearbooks Editorial Committee) (1986-2007) Zhongguo Guangbo 
Dianshi Nianjian (China Radio and Television Yearbooks). Beijing: China Radio and Television 
Publishing House. 

Curtin, M. (2007) Playing to the World’s Biggest Audience: The Globalization of Chinese Film and TV. 
Berkeley, LA and London: University of California Press.  

Fiske, J. (1987) Television Culture. New York: Methuen. 

Flick, U. (1990) ‘Triangulation Revisited: Strategy of Validation or Alternative’. Journal for the Theory 
of Social Behavior 22(2): 175-97. 

Fung, A. (2006) ‘Think Globally, Act Locally’. Global Media and Communication 2(1): 71-88.  

Golding, P. (1977) ‘Media Professionalism in the Third World’, pp. 291-308 in J. Curran, M. Gurevitch 
and J. Woollacott (eds.) Mass Communication and Society. London: Hodder Arnold. 

Guo, Z. Z. (1991) Zhongguo Dianshi Shi (A History of Chinese Television). Beijing: People’s University 
Press. 

Guo, Z. Z. (2003) ‘Playing the Game by the Rules? Television regulation around China’s entry into 
WTO’, The Public/Javnost, 10(4): 5-18.  

Hallin, D. C. (1996) ‘Commercialism and Professionalism in American News Media’, pp. 218-235 in J. 
Curran and M. Gurevitch (eds.) Mass Media and Society – 2nd Edition. London: Arnold.  

Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. and Perraton, J. (1999) Global Transformation: Politics, Economics 
and Culture. Cambridge: Polity Press. 

Hills, M. (2005) The Public Policy Process. Harlow: Pearson Education Limited. 

Hoskins, C. and Mirus, R. (1988) ‘Reasons for US Dominance of the International Trade in Television 
programs’. Media, Culture and Society 10(4): 499-515. 

Hoskins, C. and Mirus, R. (1988) ‘Reasons for US Dominance of the International Trade in Television 
programs’, Media, Culture and Society 10(4): 499-515. 

Iwabuchi (2002) 

Iwabuchi, K. (2002) Recentering Globalization: Popular Culture and Japanese Transnationalism. 
Durham, NC: Duke University Press. 

Ju, H. (2006) Meijie Chanquan Zhidu (Media Propriety Rights Systems). Chengdu: Sichuan University 
Press.  



EWP-16 

- 29 - 

Keane, M. (2001) ‘Broadcasting Policy, Creative Compliance and the Myth of Civil Society in China’, 
Media, Culture and Society 23(6): 783-98.  

Keane, M. (2002) ‘As a Hundred Format Bloom, a Thousand Television Stations Contend’, Journal of 
Contemporary China 11(30): 5-16. 

Kranenburg, H. & Hogenbirk, A. (2006) ‘Issues in Market Structure’, pp. 325-44 in A. B. Albarran et al. 
(eds.) Handbook of Media Management and Economics. London: Lawrence Erlbaum Associates.   

Kranenburg, H. and Hogenbirk, A. (2006) ‘Issues in Market Structure’, pp. 325-44 in A. B. Albarran, S. 
M. Chan-Olmsted and M.O. Wirth (eds.) Handbook of Media Management and Economics. 
London: Lawrence Erlbaum Associates.   

Lee, C. C. (1980) Media Imperialism Reconsidered: The Homogenizing of Television. Beverly Hills, CA: 
Sage. 

Lee, C. C., He, Z. and Huang, Y. (2007) ‘Party-Market Corporatism, Clientelism and Media in 
Shanghai’, Press/Politics 12(3): 21-41.  

Majone, G. (1989) Evidence, Argument and Persuasion in the Policymaking Process. New Haven: Yale 
University Press. 

Pan, Z. and Chan, J. (2000) ‘Building a Market-based Party Organ: Television and National Integration 
in China’, pp. 233-57 in D. French and M. Richards (eds.) Television in Contemporary Asia. 
London: Sage Publications.  

Pan, Z. and Chan, J. (2000) ‘Building a Market-based Party Organ: Television and National Integration 
in China’, pp. 233-57 in D. French and M. Richards (eds.) Television in Contemporary Asia. 
London: Sage Publications.  

Polumbaum, J. (1991) ‘The tribulations of China's journalism after a decade of reform’, pp. 33-68 in C. 
C. Lee (ed.) The Voices of China: the Interplay of Politics and Journalism. New York: Guilford 
Press. 

Price, M. E. (2002) Media and Sovereignty: the Global Information Revolution and its Challenge to 
State Power. Cambridge, MA: MIT Press. 

Qian, W. (2002) Zhengzhi, Shichang yu Dianshizhidu (Politics, Market and Television System). 
Zhengzhou: Hunan People’s Press. 

Rantanen, T. (2002) The Global and the National: Media and Communication in Post-Communist 
Russia. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.  

Rantanen, T. (2007) ‘Flows and Contra-Flows in Transitional Societies’, pp.165-81 in D. K. Thussu 
(ed.) Media on the Move: The Flow and Contra-Flow. London and New York: Routledge.  

Robertson, R. (1995) ‘Glocalization: Time-Space and Homogeneity- Heterogeneity’, pp. 25-44 in M. 
Featherstone, S. Lash and R. Robertson (eds.) Global Modernities. London: Sage. 

Sassen, S. (2006) Territory, Authority and Rights. Princeton and Oxford: Princeton University Press.  

Schiller, H. (1976) Communication and Cultural Domination. White Plains, NY: Sharpe.  

Schiller, H. (1998) ‘Striving for Communication Dominance’, pp. 17-25 in D. K. Thussu (ed.) Electronic 
Empires: Global Media and Local Resistance. London: Edward Arnold.  

Straubhaar, J. (1984) ‘Brazilian Television: The Decline of American Influence’. Communication 
Research 11(2): 221–40. 

Straubhaar, J. (1991) ‘Beyond Media Imperialism: Asymmetrical Interdependence and Cultural 
Proximity’. Critical Studies on Mass Communication 8(1): 39-59. 

Straubhaar, J. (2001) ‘ Brazil: The Role of the State in World Television’, pp. 133-60 in W. Waisbord 
and N. Morris (eds.) Media and Globalization: Why the State Matters. Lanham, MD: Rowman & 
Littlefield.  

Straubhaar, J. (2007) World Television: From Global to Local. London: Sage.  



EWP-16 

- 30 - 

Thatcher, M. (1999) The Politics of Telecommunications: National Institutions, Convergence, and 
Change in Britain and France. New York: Oxford University Press. 

Thompson, J. (1995) The Media and Modernity. Cambridge: Polity Press. 

Thussu, D. (2006) International Communication: Continuity and Change. London: Arnold.  

Thussu, D. (2007) ‘Mapping Global Media Flow and Contra-Flow’, pp. 11-32 in D. K. Thussu (ed.) 
Media on the Move: Global Flow and Contra-Flow. London and New York: Routledge. 

Varis, T. (1985) International Flow of Television Programs. Paris: UNESCO.  

WTO (2001) Report of the Working Party on the Accession of China. Geneva: World Trade 
Organization.  

Zhang, H. (2009) The Globalization of Chinese Television: Internationalization, Transnationalization 
and Renationalization. PhD Dissertation, Media and Communication Department LSE, London: 
LSE.  

Zhao, Y. Z. (1998) Media, Market and Democracy in China: Between the Party line and the Bottom 
Line. Urbana, IL: University of Illinois Press.  

Zhao, Y. Z. and Guo, Z. Z. (2005) ‘Television in China: History, Political Economy and Ideology’, pp. 
521-39 in J. Wasko (ed.) Companion to Television. Malden, MA: Blackwell Publications. 

 

 



 

 

Electronic Working Papers 

Media@lse Electronic Working Papers will: 
 
• Present high quality research and writing (including research in-progress) to a wide audience of 

academics, policy-makers and commercial/media organisations. 
• Set the agenda in the broad field of media and communication studies. 
• Stimulate and inform debate and policy. All papers will be published electronically as pdf files, 

subject to review and approval by the Editors and will be given an ISSN. 
 
An advantage of the series is a quick turnaround between submission and publication. Authors retain 
copyright, and publication here does not preclude the subsequent development of the paper for 
publication elsewhere. 
 
The Editor of the series is Robin Mansell. The Deputy Editor is Bart Cammaerts. The editorial board is 
made up of other LSE academics and friends of Media@lse with a wide range of interests in 
information and communication technologies, the media and communications from a variety of 
disciplinary perspectives (including economics, geography, law, politics, sociology, politics and 
information systems, cultural, gender and development studies). 
 
Notes for contributors: 
 
Contributors are encouraged to submit papers that address the social, political, economic and cultural 
context of the media and communication, including their forms, institutions, audiences and 
experiences, and their global, national, regional and local development. Papers addressing any of the 
following themes are welcome: 
 

• Communication and Difference 
• Globalisation and Comparative Studies 
• Innovation, Governance and Policy 
• Democracy, Politics and Journalism Ethics 
• Media and Identity 
• Media and New Media Literacies 
• The Cultural Economy 

 
Contributions are welcomed from academics and PhD students. In the Michaelmas Term each year we 
will invited selected Master’s students from the preceding year to submit their dissertations which will 
be hosted in a separate part of this site as ‘dissertations’ rather than as Working Papers. Contributors 
should bear in mind when they are preparing their paper that it will be read online. 
 
Papers should conform to the following format: 
 

• 6,000-8,000 words (excluding bibliography, including footnotes)  
• 150-200 word abstract  
• Headings and sub-headings are encouraged 
• The Harvard system of referencing should be used! 
• Papers should be prepared as a Word file. 
• Graphs, pictures and tables should be included as appropriate in the same file as the paper. 
• The paper should be sent by email to: 

 
Dr. Bart Cammaerts, Deputy Editor, Media@LSE EWP-Series (b.cammaerts@lse.ac.uk) 
Department of Media and Communications 
Houghton Street 
London 
WC2A 2AE 



 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Editorial Board Members: 

Chrisanthi Avgerou  Anne Barron 

David Brake   Bart Cammaerts 

Patrick Dunleavy   Rosalind Gill 

Clare Hemmings   Sonia Livingstone 

Robin Mansell   Andrew Murray 

Diane Perrons   Andy Pratt 

Danny Quah   Margaret Scammell 

Andrew Scott   Raka Shome 

Leslie Sklair   Shenja Vandergraaf 

Robert Wade   Edgar Whitley 

 
ISSN: 1474-1938/1946  


