
 

 
 
 
 
 
 
 
 

MEDIA@LSE Electronic Working Papers 
 
Editors: Professor Robin Mansell, Dr. Bart Cammaerts  
 
 

 
No. 18 
What’s wrong with media monopolies? A lesson from 
history and a new approach to media ownership policy 
 
Steven Barnett 
 
 
 
Other papers of the series are available online here: 
http://www.lse.ac.uk/collections/media@lse/mediaWorkingPapers/ 



 

Steven Barnettt (s.barnett@wmin.ac.uk) is Professor of Communications and a 
prominent writer and broadcaster on media issues. He specialises in media policy, regulation, 
history and journalism, and has been adviser to the House of Lords select committee on 
Communications for its inquiries into News and Media Ownership (07-08) and the Film and 
TV Industries (09-10). He is currently working on an AHRC funded project on media 
ownership, journalism and diversity. His immersion in media policy analysis goes back 25 
years, during which time he has advised a number of government and opposition 
spokespeople, given evidence to parliamentary committees and the European Parliament, 
and has directed numerous research projects on the structure, funding, and regulation of 
broadcasting in the UK and other countries. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Published by Media@LSE, London School of Economics and Political Science ("LSE"), 
Houghton Street, London WC2A 2AE. The LSE  is a School of the University of London.  It is 
a Charity and is incorporated in England as a company limited by guarantee under the 
Companies Act (Reg number 70527). 
 
Copyright in editorial matters, LSE © 2010 
 
Copyright, EWP 18 - What’s wrong with media monopolies?, Steven Barnett, 2010. 
 
The author has asserted his moral rights. 
 
ISSN 1474-1938/1946 
 
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval 
system or transmitted in any form or by any means without the prior permission in writing of 
the publisher nor be issued to the public or circulated in any form of binding or cover other 
than that in which it is published. In the interests of providing a free flow of debate, views 
expressed in this EWP are not necessarily those of the editors or the LSE.  
 



 

 

What’s wrong with media monopolies? A lesson from 

history and a new approach to media ownership policy 1 

 
Steven Barnett 

 

ABSTRACT 

 

It is almost universally accepted within advanced industrial democracies that concentration 

of media ownership within too few hands contradicts the basic tenets of democracy, 

threatening diversity of expression and risking autocratic control of communicative spaces. 

Although these principles of diversity and pluralism have routinely underpinned American 

and European policy statements on media ownership, recent policy initiatives have moved 

inexorably in the opposite direction, towards relaxation of restrictions and hence greater 

consolidation. These trends have been exacerbated over the last two years by a sustained 

economic recession, allied to structural shifts in advertising revenue, which have left hard-

pressed media enterprises lobbying intensively for even greater deregulation. This paper 

argues that the dire state of the media industry, which threatens the very existence of public 

interest journalism, may demand a more benign response to arguments for corporate 

consolidation than traditionally articulated by critical scholars. It suggests that the focus of 

regulatory intervention should switch from structural regulation which prevents greater 

concentration of ownership to content regulation which imposes substantial public interest 

obligations on the output of media businesses in return for a less restrictive corporate 

environment. It examines the early monopoly days of commercial television in the UK, and 

argues that the clear regulatory imperatives then imposed on monopolistic licensees offers a 

policy benchmark for permitting greater consolidation today while safeguarding vital public 

interest content. While a broad legislative framework currently exists, the paper argues that 

it would require a significantly more ambitious range of public interest requirements rooted 

in a normative vision of journalism’s contribution to a healthy democracy. 

 

                                                 
1 Research for this paper has been supported by the Arts and Humanities Research Council (AHRC) 



 

 

MEDIA OWNERSHIP: THE THEORY  
 

Why is concentration of media ownership so routinely condemned? It has been axiomatic 

since the emergence of a press that is not irredeemably allied to the interests of the State or 

to party political factions that plurality of media ownership is an essential element of a 

healthy democracy. The fewer owners or gatekeepers, goes the argument, the fewer the 

number of voices and the more damaging the consequences for diversity of expression. Not 

only will fewer interests be represented but there will be fewer opportunities for elites to be 

held properly to account: less opportunity to ‘tell truth to power’.  Scholars traditionally root 

their arguments in enlightenment philosophy. Hume, for example, emphasised the 

connection between distrust of government and the freedom of the press, which provided a 

bulwark against the arbitrary exercise of power (Holmes, 1990).  To this watchdog or critical 

function of the press has been added both the informative function and the representative 

function: furnishing citizens with the information they need to participate knowledgeably in a 

democracy; and providing a two-way communicative mechanism which conveys the 

collective or competing wishes of electorates to elite groups and vice versa (Meiklejohn, 

1960).  

 

Traditionally, again in the spirit of post-enlightenment thinking, these arguments have 

focussed mostly on institutions of government: in the context of media ownership, 

interpretations of democracy have thus been couched in terms of fostering a clash of ideas 

and providing opportunities for conflicting world views or competing policy initiatives. 

Influenced partly by the oppressive power of the state and military apparatus during the 18th 

and 19th centuries, and more recently by the brutal extinction of freely constructed debate in 

authoritarian regimes which emerged in Germany and Italy as well as South American, 

African and Middle Eastern countries, the emphasis in debates around media concentration 

has been firmly on the need to promote diversity and prevent autocratic control of 

communicative spaces (Keane, 1991). Most recently, the seemingly unfettered media control 

of Italian Prime Minister Silvio Berlusconi has served as a warning of the dangers of undue 

media concentration.   

 

In the United States, arguments have tended to focus more on the corporate world-view 

being expounded by a tiny group of oligopolistic industrialists, whose efforts at global 

dominance have been accelerated by their cosy relationship with succeeding administrations. 

In describing the five  ‘global-dimension’ conglomerates which dominate the American media 



 

 

landscape Bakdikian (2004: 4) declares that ‘[n]o imperial ruler in past history had multiple 

media channels that included television and satellite channels that can permeate entire 

societies with controlled sights and sounds’. McChesney (2000: 2) takes the argument 

further by stating that the media have become a significant anti-democratic force in the US 

(and beyond) by stifling civic and political involvement, and that ‘[t]he wealthier and more 

powerful the corporate media giants have become, the poorer the prospects for participatory 

democracy’. As well as more generalised charges of commodification and corporatisation of 

public media spaces, American critical scholars have over the years produced a number of 

stories about some of the consequences of oligopoly and centralisation, such as a Clear 

Channel ‘local’ radio station missing a major nuclear dumping story because its journalism 

had been delocalised (McChesney, 2000). 

 

These generally descriptive approaches have been eloquently encapsulated within a more 

analytical and critical framework by Edwin C. Baker who propounded three main reasons for 

opposing ownership concentration. First, is the argument for a more democratic distribution 

of communicative power. This does not rest on empirical verification because ‘[w]hether 

ownership dispersal actually leads to such content or viewpoint diversity turns out to be a 

complex and contextual matter’ (Baker, 2007: 15). Baker refers back to an important 

decision by the US Federal Communications Commission in 1975 when it argued, in rejecting 

an application for combined ownership of a local newspaper and TV station, that ‘it is 

unrealistic to expect true diversity from a commonly owned station-newspaper combination.’. 

The US Court of Appeals observed, in concurring with the decision, that ‘diversity and its 

effects are…elusive concepts, not easily defined let alone measured without making 

qualitative judgements objectionable on both policy and first Amendment grounds’2. The 

principle here is one of egalitarianism and fairness, as with democratic systems of voting, 

whether or not one can adduce supporting empirical evidence. 

 

The second argument Baker describes as ‘democratic safeguards’. This is partly the familiar 

protection against a single individual or ideology wielding unchallenged, autocratic power. 

Even without the empirical and historical evidence of the terrible consequences of such 

untrammelled power, argues Baker, and even if such power were seldom realised ‘the 

democratic safeguard value amounts to an assertion that no democracy should risk the 

Banger’ (2007: 16, emphasis in original). Further democratic safeguards were an increase in 

                                                 
2 Both quotes are taken from SINCLAIR BROADCAST GROUP v. F.C.C , 284 F.3d 148, US Court of Appeal, 2002.  
 



 

 

the number of decision makers in a position to commit resources to ‘watchdog’ journalism; 

and a reduction in the risk of co-option of media operations by powerful political or economic 

interests.  

 

His third argument revolves around the relentless focus on profitability which tends to be 

most marked among the larger publicly quoted conglomerates. The drive for higher profit 

margins places downward emphasis on operating costs which, in turn, drives down 

investment in journalism. These structural pressures are an inevitable consequence of large, 

centralised corporations but are less acute and less visible in non-profit institutions, private 

foundations or charitable organisations. 

 

 

HISTORY OF UK MEDIA OWNERSHIP POLICY 
 

Policy makers in the UK have followed the spirit of these diversity arguments for at least 50 

years. Part of the rationale for the establishment of a commercial television network in 1955 

was a reaction against the BBC’s monopoly voice in broadcasting, despite its established 

reputation for impartial coverage. According to one liberal economic analysis of the pre-

competition BBC, ‘[c]riticism of the monopoly was largely based on the threat to freedom of 

speech and expression which was thought to be implicit in the monopoly’ rather than on 

competition as a means of improving programmes (Coase 1950, quoted in O’Malley 2009: 

23). And the subsequent structure of commercial television itself, divided into first 17 and 

later 15 separate franchises, was predicated to a large extent on the desirability of reflecting 

local and regional diversity. The Independent Television Authority (ITA), which had statutory 

responsibility for overseeing the new commercial channel, could have chosen a unitary 

system for operating the new channel, inevitably centred on the metropolis. Instead, in the 

words of the Pilkington Committee which was set up to review the future of broadcasting in 

1960: 

 

The Authority chose the “plural” system because it wanted to realise the benefits of a 
decentralised form of organisation: that is, to encourage the development of a service 
which would tend to portray a variety and diversity of character and attitude, rather 
than to concentrate on those of London and the Home Counties (1962: par 533). 

 

A crucial consideration of the Pilkington Committee, raised in the House of Commons in 

February 1961, was the question of concentrated ownership across different means of 



 

 

communication and, in particular, whether there was an implicit threat to democracy for 

control over newspapers and television stations to be vested in the same hands. The 

committee’s report specifically addressed the potential danger:  

 

The threat is thought to reside in the fact that, because two of the media of mass 
communication are owned in some measure by the same people, there is an 
excessive concentration of power to influence and persuade public opinion; and that, 
if these same people are too few or have broadly the same political affiliations, there 
will be an increasingly one-sided presentation of affairs of public concern. There 
might, too, be a failure to present some of these affairs sufficiently or at all (ibid: par 
627). 

 

Section 12 of the subsequent Television Act of 1964 conferred on the ITA the power to 

suspend operation of an ITV franchise if any newspaper shareholdings ‘has led or is leading 

to results which are contrary to the public interest’. While not in themselves particularly 

draconian, these provisions were interpreted by the ITA – and by its successor regulator the 

Independent Broadcasting Authority – as effectively debarring significant simultaneous press 

and TV interests.3  

 

Discretion stayed with the regulator until legislation enshrined in the 1990 Broadcasting Act 

restricted any interest by a national newspaper owner to 20% of a terrestrial TV licensee. In 

the 20 years since then, Britain has seen two major government policy statements on media 

ownership from either side of the political spectrum. Each has laid great rhetorical emphasis 

on the fundamental importance of pluralism and diversity of voice to a democracy. In 1995, 

the then Conservative government published its proposals for a partial deregulation of media 

ownership in which it was unequivocal about the importance of avoiding too much 

concentration:  

 

A free and diverse media are an indispensable part of the democratic process. They 
provide the multiplicity of voices and opinions that informs the public, influences 
opinion, and engenders political debate. They promote the culture of dissent which 
any healthy democracy must have…. If one voice becomes too powerful, this process 
is placed in jeopardy and democracy is damaged. (Department of National Heritage, 
1995: 3).  

 

                                                 
3 The ITA’s robust interpretation of this provision was demonstrated at the end of 1970 when it prevented Rupert 
Murdoch – by then owner of the popular national Sun and News of the World newspapers – from effectively 
taking over the lucrative London weekend franchise (Docherty, 1990: 69-75; Shawcross, 1992: 157-8). It was a 
rare setback for News Corporation. 



 

 

This statement of principle reflected a commitment within government to protecting a 

‘market-place of ideas’, which ministers did not believe could be secured through wholesale 

deregulation (personal interview, 2009)4. The subsequent 1996 Broadcasting Act therefore 

allowed for a measure of consolidation in anticipation of digitalisation and new technologies, 

but deliberately prevented investment in terrestrial television by major newspaper 

proprietors. 

 

Five years later, the succeeding Labour government published its own consultation on media 

ownership rules in which it again emphasised the importance of diverse media sources in 

fostering public debate in a democratic society: ‘We want a plurality of voices, giving the 

citizen access to a variety of views…. A healthy democracy depends on a culture of dissent 

and argument, which would inevitably be diminished if there were only a limited number of 

providers of news’. (DCMS, 2001:7). This, too, was followed by legislation which further 

relaxed restrictions on consolidation within ITV and, for the first time, allowed major 

newspaper proprietors to own a terrestrial television channel.  

 

Thus, despite a policy rhetoric which consistently emphasises pluralism, the UK has seen an 

inexorable shift towards a relaxation of ownership restrictions resulting in greater permitted 

concentrations. This trend follows similar experiences not just in the US but throughout 

Europe (Ward, 2004), and I have examined elsewhere the confluence of three identifiable 

causes of this policy shift: increasing financial muscle of global corporations, constantly 

seeking new expansion and investment opportunities; emergence of a dominant free market 

ideology which has emphasised liberalisation and deregulation while opposing state 

intervention; and a technological convergence of computer, screen and print, driven by 

digitalisation, leading policy-makers to question the efficacy of any cross or intra-media 

regulation (Barnett, 2003). 

 

                                                 
4 Interview with Lord Inglewood, Minister for Broadcasting 1995-6, 18 November 2009. The desirability of a 
‘balanced approach’ was shared by the then Secretary of State, Virginia Bottomley, though fiercely opposed by 
some neo-liberal Conservative MPs. Greater deregulation was also supported, ironically, by the opposition Labour 
Party seeking to ingratiate itself with Rupert Murdoch (Barnett and Gaber, 2001:69-70) 



 

 

THE CONTEMPORARY POLICY ENVIRONMENT 

 
These pressures have been exacerbated over the last two years by three further factors. 

First, a recessionary environment which has left media companies facing the most 

fundamental transformation in their history, and which has particularly afflicted journalism 

enterprises at local and regional level. Over the last two years, redundancies have been 

announced on virtually every national newspaper in the UK as well as most of the major 

regional groups. Second, this cyclical pressure has been compounded by a structural shift of 

advertising revenue from traditional media – especially press – to the internet. Third, 

audiences in the electronic media are fragmenting in response to digital profusion and (albeit 

slowly) moving away from non-linear patterns of consumption. The end result is an 

unprecedented global transformation in the news business (Currah, 2009; Fenton, 2009).  

 

It is thus scarcely surprising, in an industry which routinely demands opportunities for 

expansion in economic boom times, that its leaders should be pleading for further 

consolidation as a means of salvaging media businesses. The argument, based both on 

economic and democratic grounds, was recently put in stark terms to the Office of Fair 

Trading by an economic consultancy which advises a number of media companies:  

 

The risk is that titles will be closed without exploring consolidation as a solution 
simply because of the merger regime, and the result will be a needless loss of jobs 
and local news, as well as plurality since there is no replacement for local media once 
the shutters have been closed for good. The internet have-nots, such as the elderly 
and the low income, could lose the vital lifeline provided by local media in terms of 
the information that really matters to them (Enders Analysis, 2009). 

 

It is equally unsurprising that both government and regulator should be more receptive to 

industry demands in such straightened times. In a consultation document for its second 

triennial review of media ownership rules in July 2009, Ofcom emphasised the ‘need to 

consider the pressures on sustainability of businesses for delivering news content. If 

businesses are struggling to be sustainable and the rules are hindering their ability to 

respond to market conditions, then there may be a case for recommending a change to the 

rules.’ (Ofcom, 2009b: 29). Its provisional recommendations included removal of local radio 

ownership restrictions, and liberalisation of local media cross-media restrictions to allow 

simultaneous ownership of any two from local newspapers (with 50% plus local market 

share); a local radio station; and a regional Channel 3 licence. It proposed no change to 

national ownership or cross-ownership restrictions nor, crucially, any revision of the media 



 

 

public interest test which allows the government to intervene on plurality grounds. 

Unsurprisingly, these recommendations were confirmed in Ofcom’s final recommendations in 

November 2009, where liberalisation at the local level was considered to be ‘the correct 

balance between allowing greater flexibility for industry while retaining protections for 

plurality’ (Ofcom, 2009c: 21). These recommendations will almost certainly be implemented 

by the government. 

 

 

RETHINKING THE CRITICAL RESPONSE – A HISTORICAL ANALOGY 
 

The traditional response from critical scholars to further liberalisation proposals is to 

condemn them unequivocally as antagonistic to pluralism and diversity. Given the unique 

economic and industrial circumstances outlined above, I believe it is time to rethink these 

instinctive objections and to reconfigure the nature of the critical debate. For it is becoming 

increasingly difficult to refute the argument that the very existence of professional, well-

resourced journalism is under threat, and that some form of radical intervention is not just 

inevitable but essential. To put it bluntly, there is little point in clinging to structural solutions 

for preserving pluralism, when the very structures themselves are in danger of extinction – 

carrying with them all meaningful forms of journalistic endeavour. Given that the alternative 

may be no journalism at all, now may be the time for scholars to switch the focus of their 

attention from structural regulation to content regulation as a means of securing diversity of 

media output.  

 

Before elaborating on this argument, it is perhaps important to establish how – despite the 

persuasive counter-arguments outlined by Baker above – it may be possible to countenance 

less structural diversity without prejudicing the public interest, as long as certain very 

specific institutional and regulatory conditions are met. The early, monopolistic years of 

commercial television in the UK offer a potential model for sustaining democracy-enhancing 

journalism without structural diversity. 

 

This is not the place to delineate a history of the statutory, regulatory and institutional 

structures which governed that monopoly (see among others Curran and Seaton, 2010; 

Fitzwalter, 2008; Seymour-Ure 1996; Sendall 1982). There were, however, two crucial 

elements of relevance to contemporary policy. First, from its founding in 1955 to the birth of 



 

 

Channel 4 in 1982, ITV was granted a monopoly of television advertising5. After some 

difficult early years, commercial television established itself with both audiences and 

advertisers: revenues flowed and profits soared. As late as 1986 this arrangement, far from 

being condemned, was being described as one of the fundamental principles of public 

service broadcasting: competition for audiences based on principles of quality and diversity, 

rather than competition for the same source of revenue (Broadcasting Research Unit, 1985).  

 

Second, with the privilege of monopoly, came a series of responsibilities enshrined in statute 

and implemented by a regulator obliged to act in the public interest. Through successive acts 

of Parliament and through regulatory fiat, ITV was obliged to carry a mandated television 

news service to compete with the BBC; regional news and current affairs funded by each 

contractor; and current affairs journalism resourced and funded across the network. When 

the programme companies tried to circumvent their news responsibilities, the ITA laid down 

requirements about length, timing and quality of news bulletins. In 1967, it was the 

regulator who dictated to the ITV programme companies that they should have a half hour 

peak-time news bulletin, that it should start at 10 p.m. and that it ‘should be heavily 

illustrated with still pictures and film’ (Lindley, 2005: 87). ITV’s independent news contractor 

ITN, which rapidly challenged the BBC in its scope and professionalism if not its scale, owed 

its existence and growth to a combination of regulatory intervention and the generous 

revenues facilitated by a private monopoly (Sendall, 1982; Cox, 1995).  

 

Legislation also mandated peak-time current affairs, and regulation ensured that it was 

implemented and properly resourced. The result was ground-breaking, long-running 

television journalism in series such as This Week and World in Action, in return for a 

continuing monopoly. In the words of one historian: ‘The commercial owners of the 

companies had not abandoned their aim of maximizing profits, but were very satisfied with 

their monopoly over advertising. It was a secure settlement which gave confidence to those 

who wanted to develop social and informational programming’ (Holland, 2006: 58). In other 

words, current affairs on commercial television had both cash and commitment from the 

sponsoring companies; and although there was plenty of competition in programming from 

the BBC, the absence of competition for revenue allowed a generous – sometimes indulgent 

– investment in outstanding journalism (see also Fitzwalter, 2008; and Goddard et al, 2007). 

With the advent of free market politics, channel proliferation and competition for revenue, 

                                                 
5 In fact, its monopoly of advertisings sales lasted until 1993; until that point, ITV was also responsible for selling 
Channel 4’s airtime and thus retained its monopoly over television advertising.  



 

 

that framework was progressively relaxed. Its legacy can still be seen today, in news if not in 

current affairs, in the requirement of the 2003 Communications Act that all the commercial 

public service channels should have an adequately resourced peak-time news presence. 

Beyond that, however, there remain very few journalistic imperatives in commercial 

television. 

 
 
PROTECTING THE PUBLIC INTEREST IN A NEW MONOPOLY 
 

These precedents were established in very different political and economic times, but the 

driving forces were not dissimilar: fostering an environment where private sector profit was 

being channelled into journalistic enterprise according to public interest principles of 

democratic and civic value. The notion of a monopolistic ‘quid pro quo’ was a recognised part 

of a social democratic settlement. In today’s straightened economic circumstances which 

threaten the essential democratic functions of journalism – though the concept would 

certainly offend free market ideologues – such a settlement could again be acceptable to 

mainstream political thinking.  

 

In fact, the legislative framework already exists, albeit couched in wholly inadequate terms. 

It followed attempts by the Labour government in 2003 to relax ownership restrictions 

further, allowing major newspaper proprietors to own the commercial Channel Five and 

abolishing any restrictions on non-EU ownership of terrestrial TV licences (thereby permitting 

American corporations to buy ITV and Channel Five). In response, the House of Lords 

mounted a highly effective cross-party campaign, and ensured that new clauses were added 

during the parliamentary passage of the Communciations Bill. These give the government 

powers to intervene in media mergers on specific public interest grounds.6  

 

These ‘safeguards’ consist of two types of public interest consideration: one for newspaper 

mergers, and one for broadcasting or cross-media mergers. In both cases, the provisions are 

drawn in vague and non-specific terms which bear little relation to any normative 

understanding of journalism’s role in a democracy.7 In its report on media ownership last 

                                                 
6 Section 375 of the Communications Act inserted detailed, new provisions into section 58 of the 2002 Enterprise 
Act.  
7 More specifically, the newspaper test takes into account the need for ‘accurate presentation’ of news, for ‘free 
expression of opinion’ in the merging newspapers, and for a ‘sufficient plurality of views’ in the relevant 
newspaper market.  The cross-media test assesses the need for ‘sufficient plurality’ in the relevant market; for 
high quality and a wide range of material; and for commitment to the harm, offence and impartiality 
requirements laid down by the Communications Act (Ofcom, 2009b: 80; Feintuck and Varney, 2006: 96). 



 

 

year, the House of Lords Communications Committee recommended that the public interest 

test should be amended ‘to refer specifically to a need to establish whether a merger will 

impact adversely on news gathering’ (HL Communications Committee, 2008: par 243). This, 

however, is still too opaque and generalised. As I have argued elsewhere, ‘the test as it 

stands appears to have very little to say about the relationship between the public interest, 

democracy and journalism’ and a more detailed set of aspirations and regulatory 

requirements related to the practice of and investment in journalism is what is required to 

revitalise the democratic functions of journalism – especially if it is to act as a public interest 

safeguard within a more consolidated corporate structure (Barnett, 2009: 14). In other 

words, a set of detailed requirements would be laid down within an established regulatory 

framework – as existed during the monopoly days of commercial television – which would 

constitute the quid pro quo for further consolidation.  

 

These requirements would be framed by a normative vision of how diverse and well-

resourced journalism contributes to a healthy democracy, and would be designed to 

accommodate Baker’s theoretical objections to consolidation outlined above. Requirements 

would include, for example, demonstrable safeguards for editorial freedom, written into 

employment contracts; guaranteed investment in training, with schemes and costs subject to 

auditable scrutiny; professional standards secured through formal commitment to codes of 

journalistic conduct; commitment to diversity of output and news agendas and, in particular, 

to investment in long-term investigative and accountability journalism.  

 

It is the inexorable decline of this kind of watchdog journalism which most urgently demands 

remedial action. During 2009, the UK saw two national newspapers – despite their financial 

and readership struggles – playing a vital role in exposing wrong-doing in two major 

institutions. The Daily Telegraph’s revelations about MPs’ expenses, detailing how accounting 

rules were being systematically (and possibly fraudulently) exploited by Members of 

Parliament to supplement their salaries, have exposed serious constitutional weaknesses in 

the accountability system of elected representatives. And The Guardian’s demolition of police 

claims about the death of Ian Tomlinson during G20 protest in the summer, including 

publicly released footage of the victim apparently being beaten by a police officer, has led to 

a major enquiry into the circumstances surrounding Tomlinson’s death and more generally 

into police tactics for managing major demonstrations.  

 



 

 

Meanwhile, at local level, less well publicised but nonetheless democratically vital campaigns 

continue to be fought despite the dire economic circumstances. In November 2009, a 

provocative article by George Monbiot in The Guardian claimed that most local journalism, 

far from being bastions of local democracy, ‘exist to amplify the voices of their proprietors 

and advertisers’ and actually contribute to ‘the entrenched power of local elites.’ And while 

the problem may be exacerbated by consolidation within powerful media corporations, 

argued Monbiot, the inherent problem for the local press is that ‘they defend the powerful 

because the powerful own and fund them’. Within 48 hours, nearly 300 online comments 

had been posted, many from outraged local newspaper journalists giving concrete examples 

of successful if unacknowledged watchdog journalism at the local level8. Even those who 

acknowledged some truth in Monbiot’s accusations argued that lack of resources and staffing 

was a far more credible explanation than corporate and editorial cowardice (Monbiot, 2009). 

 

This critical function of journalism is also the most resource-heavy. It can be salvaged by 

allowing greater intra- and cross-media agglomeration, but only if allied to public interest 

obligations properly scrutinised and enforced.  This is part of the logic behind current 

government proposals for Independent Funded News Consortia (IFNCs) outlined in the 

Government’s 2009 policy statement Digital Britain which would allow regional news 

enterprises to bid for public funding to fill the regional news programme slots being vacated 

by ITV. A consortium could include ‘newspaper groups or other newsgathering agencies’, 

and contracts are to be awarded against public interest criteria including commitments to 

original and investigative journalism (DCMS/DBIS, 2009: 156-7). It is also the logic behind 

counter proposals backed by the Conservative opposition for 80 new Local Multi-media 

Companies (LMCs) which would combine the platforms of television, radio, print and web 

within cities or large towns but whose realisation is constrained, the report argues, by 

‘outdated’ ownership restrictions (Parry, 2009: 4). 

 

Neither proposal, however, attempts to articulate how these structural proposals, designed 

to liberate much-needed resources for investment in journalism and entailing substantial 

relaxation of local media ownership rules, are to be tied to content regulations which ensure 

that the civic and democratic values of journalism will be prioritised above the interests of 

share-holders and corporate profits. This is not an impossible task, either conceptually or in 

                                                 
8 These included campaigns to maintain funding of local hospitals; campaigns against major development projects 
opposed by local residents; and critical reporting of local councillors, local employers, local police chiefs, schools 
and local housing associations. 



 

 

empirical realisation. As I have tried to show, historical precedent demonstrates that with 

sufficient political will it is possible to legislate for a prescriptive set of principles and 

practices which enshrine public service values – in this case, the values and objectives of 

well-resourced journalism. With a journalistically strong BBC providing structural plurality at 

both national and local level, and with sufficient safeguards maintained at the national level 

to avoid unrestrained abuse of media power, a substantial and detailed public interest test 

could safely allow greater media consolidation as a means of reinvigorating the critical and 

informational functions of journalism. 

 

 

 

 



 

 

REFERENCES: 

 
Bagdikian, Ben H. (2004) The New Media Monopoly. Boston, MA: Beacon Press.  

Baker, Edwin C. (2007) Media Concentration and Democracy: Why Ownership Matters. Cambridge: 
Cambridge University Press. 

Barnett, Steven (2004) Media ownership policies: Pressure for change and implications. Pacific 
Journalism Review 10(2): 8-19. 

Barnett, Steven (2009) Journalism, Democracy and the Public Interest: Rethinking media pluralism for 
the Digital Age, Working Paper, Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism. 

Barnett, Steven and Gaber, Ivor (2001) Westminster Tales: The 21st Century Crisis in British Political 
Journalism. London: Continuum.  

Broadcasting Research Unit (1985) The Public Service Idea in British Broadcasting: Main Principles. 
London: BRU. 

Coase, Ronald (1950) British Broadcasting: A Study in Monopoly. London: Longmans Green and co. 

Cox, Geoffrey (1995) Pioneering Television News. London: John Libbey. 

Currah, Andrew (2009) What’s Happening to our News?. Oxford: Reuters Institute for the Study of 
Journalism 

Curran, James and Seaton, Jean (2010) Power without Responsibility - 7th Edition. London: Routledge.  

Docherty, David (1990) Running The Show: 21 years of London Weekend Television. London: Boxtree 
Publications. 

DCMS (2001) Consultation on Media Ownership Rules, PP429.  

DCMS/DBIS (2009) Digital Britain – Final Report, Cm 7650, The Stationery Office. 

Department of National Heritage (1995) Media Ownership: The Government’s Proposals, Cm2872, 
HMSO.  

Enders Analysis (2009) OFT approach to local and regional newspaper mergers. 19th June, [2009-
074e].  

Feintuck, Mike and Varney, Mike (2006) Media Regulation, Public Interest and the Law. Edinburgh: 
Edinburgh University Press. 

Fenton, Natalie (ed) (2009) New Media, Old News: Journalism and Democracy in the Digital Age. 
London: Sage. 

Fitzwalter, Raymond (2008) The Dream that Died: the rise and fall of ITV. London: Troubador 
Publishing. 

Goddard, Peter, Corner, John and Richardson, Kay (2007) Public Issue Television: World in Action 
1963-98. Manchester: Manchester University Press. 

Holland, Patricia (2006) The Angry Buzz: This Week and Current Affairs Television. London: I.B. 
Tauris. 

Holmes, Stephen (1990) Liberal constraints on private power?: reflections on the origins and rationale 
of access regulation, in Judith Lichtenberg (ed) Democracy and the Mass Media, ed, Cambridge: 
Cambridge University Press, pp. 21-65. 

House of Lords Select Committee on Communications (2008) The Ownership of the News - Volume I: 
Report. HL Paper 122-I. 

Keane, John (1991) The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press. 

Lindley, Richard (2005) And Finally…? The News from ITN, London: Politicos. 



 

 

McChesney, Robert W. (2000). Rich media, poor democracy: Communication politics in dubious times. 
New York, NY: New Press. 

Meiklejohn, Alexander (1960) Political Freedom: the constitutional powers of the people. New York, 
NY: Harper & Brothers. 

Monbiot, George (2009) I, too, mourn good local newspapers. But this lot just aren't worth saving, in 
The Guardian, 9 November. Article and comments at URL: 
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/nov/09/local-newspapers-democracy (last 
accessed 15/01/2010) 

O’Malley, Tom (2009) Liberalism and the Broadcasting Policy from the 1920s to the 1960s, in Tom 
O’Malley and Janet Jones (eds) The Peacock Committee and UK Broadcasting Policy. London: 
Palgrave Macmillan, pp. 22-44. 

Ofcom (2009a) Ofcom’s Second Public Service Broadcasting Review: Putting Viewers First. Office of 
Communication. 

Ofcom (2009b) Media Ownership Rules Review, Office of Communication, 31 July. 

Ofcom (2009c) Report to the Secretary of State (Culture, Media and Sport) on the Media Ownership 
Rules, Office of Communication, 17 November. 

Parry, Gordon (2009) Creating viable local multi-media companies in the UK: Consultation paper to 
stimulate discussion, Conservative Party, 12 July. 

Pilkington Report (1962) Report of the Committee on Broadcasting 1960, HMSO, Cmnd.1753.  

Sendall, Bernard (1982) Independent Television in Britain - Vol 1 Origin and Foundation, 1946-62. 
London: The Macmillan Press Ltd. 

Seymour-Ure, Colin (1996) The British Press and Broadcasting since 1945 – 2nd edition. Oxford: 
Blackwell. 

Ward, David (2004) A Mapping Study of Media Concentration and Ownership in Ten European 
Countries. Commissariaat voor de Media, Netherlands. 

Shawcross, William (1992) Rupert Murdoch: Ringmaster of the Information Circus. London: Chatto & 
Windus. 

.



 

 

Electronic Working Papers 
Media@lse Electronic Working Papers will: 
 
• Present high quality research and writing (including research in-progress) to a wide audience of 

academics, policy-makers and commercial/media organisations. 
• Set the agenda in the broad field of media and communication studies. 
• Stimulate and inform debate and policy. All papers will be published electronically as pdf files, 

subject to review and approval by the Editors and will be given an ISSN. 
 
An advantage of the series is a quick turnaround between submission and publication. Authors retain 
copyright, and publication here does not preclude the subsequent development of the paper for 
publication elsewhere. 
 
The Editor of the series is Robin Mansell. The Deputy Editor is Bart Cammaerts. The editorial board is 
made up of other LSE academics and friends of Media@lse with a wide range of interests in 
information and communication technologies, the media and communications from a variety of 
disciplinary perspectives (including economics, geography, law, politics, sociology, politics and 
information systems, cultural, gender and development studies). 
 
Notes for contributors: 
 
Contributors are encouraged to submit papers that address the social, political, economic and cultural 
context of the media and communication, including their forms, institutions, audiences and 
experiences, and their global, national, regional and local development. Papers addressing any of the 
following themes are welcome: 
 

• Communication and Difference 
• Globalisation and Comparative Studies 
• Innovation, Governance and Policy 
• Democracy, Politics and Journalism Ethics 
• Media and Identity 
• Media and New Media Literacies 
• The Cultural Economy 

 
Contributions are welcomed from academics and PhD students. In the Michaelmas Term each year we 
will invited selected Master’s students from the preceding year to submit their dissertations which will 
be hosted in a separate part of this site as ‘dissertations’ rather than as Working Papers. Contributors 
should bear in mind when they are preparing their paper that it will be read online. 
 
Papers should conform to the following format: 
 

• 6,000-8,000 words (excluding bibliography, including footnotes)  
• 150-200 word abstract  
• Headings and sub-headings are encouraged 
• The Harvard system of referencing should be used! 
• Papers should be prepared as a Word file. 
• Graphs, pictures and tables should be included as appropriate in the same file as the paper. 
• The paper should be sent by email to: 

 
Dr. Bart Cammaerts, Deputy Editor, Media@LSE EWP-Series (b.cammaerts@lse.ac.uk) 
Department of Media and Communications 
Houghton Street 
London 
WC2A 2AE 

 
 
 



 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Editorial Board Members: 
Chrisanthi Avgerou  Anne Barron 
David Brake   Bart Cammaerts 
Patrick Dunleavy   Rosalind Gill 
Clare Hemmings   Sonia Livingstone 
Robin Mansell   Andrew Murray 
Diane Perrons   Andy Pratt 
Danny Quah   Margaret Scammell 
Andrew Scott   Raka Shome 
Leslie Sklair   Shenja Vandergraaf 
Robert Wade   Edgar Whitley 
 
ISSN: 1474-1938/1946  


